Rada Dzielnicy Oksywie zorganizowała w temacie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Oksywie, rejon ulic Bosmańskiej, inż. J. Śmidowicza i Arciszewskich łącznie 5 otwartych spotkań z mieszkańcami naszej dzielnicy, w których uczestniczyło około 200 osób. Ponadto spotykaliśmy się wielokrotnie z mieszkańcami, lokalnymi stowarzyszeniami w terenie rozmawiając o tych obszarach, zorganizowaliśmy także spacer dla Radnych Miasta przedstawiając dokładnie tereny o których mowa. W styczniu 2025 roku na Sesji Rady Miasta wskazaliśmy potrzebę ochrony przed zabudową wspomnianych terenów zielonych. 6 marca 2025 r. spotkaliśmy się w Urzędzie Miasta Prezydentem Maciejem Zielonką, Urzędnikami oraz Radnymi Miasta.
Jako Rada Dzielnicy Oksywie jesteśmy za mądrym i zrównoważonym rozwojem Oksywia z poszanowaniem jego historii i krajobrazu oraz z uwzględnieniem jego specyficznych uwarunkowań geograficzno-ekonomicznych. Dlatego, po wsłuchaniu się w głos mieszkańców, jesteśmy przeciwni dogęszczaniu dzielnicy, bez zagwarantowania budowy brakującej infrastruktury społecznej oraz technicznej. Oczekujemy wprowadzenia działań, które w pierwszej kolejności poprawią bezpieczeństwo mieszkańców naszej dzielnicy oraz wyrównania standardów zamieszkania, by spełniały ogólno przyjęte normy. Jesteśmy przeciwni niszczeniu walorów Oksywia oraz pogarszaniu warunków do życia naszych mieszkańców
Będąc organem doradczym Rady Miasta oraz Prezydenta Miasta Gdyni przekazujemy następujące uwagi do przygotowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wraz z obszernymu wyjaśnienieniami, które zostały wypracowane wspólnie z mieszkańcami naszej dzielnicy:
- dla rejonów 038, 039, 040, 063 – na podstawie niżej opisanego uzasadnienia, wnioskujemy o przeznaczenie wskazanych obszarów jako tereny leśne oraz zieleni ekologicznej;
- dla rejonu 033 – oczekujemy podjęcia realnych działań mających na celu przekonanie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o potrzebie zachowania reliktu dawnej żwirowni, w szczególności budynku zabytkowego Śmidowicza 59A oraz budynku żwirowni na tym obszarze;
- ustalenie parametrów nowej zabudowy na poziomie nie wyższym niż wydanych przez miasto warunków zabudowy w latach ubiegłych oraz zgodnych ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy. Niezbędne jest wytyczenie innej drogi dojazdowej niż przedstawiona w projekcie;
- na pozostałym fragmencie obszaru widzimy konieczność sadzenia roślin utrzymujących skarpę i spowalniających spływ oraz absorbujących wody opadowe.
1. Dogęszczanie dzielnicy.
Oksywie jest dzielnicą o profilu wojskowym co oznacza, że część obszarów dzielnicy – tereny zamknięte i mieszkania służbowe – nie są wliczane do statystyki dot. dzielnicy. Mimo to, pod względem zagęszczenia ludności Oksywie jest siódmą z kolei najbardziej zaludnioną dzielnicą Gdyni. Bardziej zaludnioną niż Kawiny, niewiele mniej niż Działki Leśne. Łącznie z Obłużem i Pogórzem Gdynia Północna jest, obok Wzgórza Maksymiliana i Kamiennej Góry, najbardziej zagęszczonym obszarem miasta.
Forsowana przez Prezydent Gdyni i niektórych Radnych Miasta polityka dogęszczania miasta z niezrozumiałych przyczyn zaczyna się od najbardziej zaludnionych części naszego miasta. Dzieje się to bez planu na rozbudowę infrastruktury technicznej i społecznej oraz kosztem jedynego dostępnego dla mieszkańców terenu zieleni ekologicznej. Dodatkowo znaczne dogęszczenie będzie skutkować utrudnionym dojazdem co może przyczynić się do pogorszenia warunków dla lokalnych przedsiębiorców oraz szukanie nowych, lepiej skomunikowanych miejsc.
W przeciwieństwie do dzielnic, które graniczą z terenami leśnymi Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Oksywie nie ma dostępu do tego kluczowego ekosystemu miasta. Tereny leśne w środku dzielnicy, na których planowana jest nowa zabudowa, stanowią jedyny zasób zieleni ekologicznej nie tylko dla mieszkańców Oksywia ale także Obłuża. Nie są więc dla mieszkańców luksusem (jak wielokrotnie podkreślali na spotkaniach Urzędnicy oraz Radni Miasta), a jedyną równowagą dla otaczających terenów przemysłowych i wojskowych.
2. Hałas w dzielnicy.
Prezydent Miasta Gdyni nie odniosła się do uwagi Rady Dzielnicy Oksywie związanej z hałasem występującym na omawianym terenie. W związku z powyższym ponawiamy ten temat. Wycinając tereny zielone przy ul. Bosmańskiej oraz przy ul. Śmidowicza zwiększymy hałas w całej dzielnicy poprzez zniszczenie obszaru, która go tłumi. Według map akustycznych załączonych do opracowania wynika, że wspomniane tereny znajdują się w przestrzeni znacznego zanieczyszczenia hałasem. Port Gdynia również zwrócił w uwagach jak istotny wpływ na ochronę przed hałasem przemysłowym, drogowym, a także kolejowym (zakładając powstanie linii kolejowej na Oksywie) mają tereny zielone!
Proponowane miejsca pod zabudowę będą podobnie narażone na uciążliwości jak mieszkania przy ulicy Nasypowej, gdzie Mieszkańcy często zwracają uwagę na znaczny hałas uniemożliwiający normalne egzystowanie. Dopuszczając zabudowę w tych miejscach miasto powinno mieć świadomość, że naraża nowych mieszkańców na życie w niekomfortowych mieszkaniach. Obecnie do ulicy płk. Dąbka słyszalne są dźwięki piaskowania czy przerzucania stali, które odbijają się od bloków. Dodatkowa zabudowa przy ul. Bosmańskiej oraz Śmidowicza oraz wycięcie drzew doprowadzi do znacznego pogorszenia komfortu życia mieszkańców całej dzielnicy poprzez wzrost hałasu. Efekt tego działania będzie nieodwracalny i akcje typu “Cicha Gdynia” będą nieskuteczne oraz niemożliwe.
Należy dodać, że do terenu przy ulicy Śmidowicza, gdzie planowane jest około 200 mieszkań droga do osiedla będzie przebiegać w odległości 3 metrów od okien budynku Śmidowicza 63. Wyznaczenie drogi dojazdowej w tak bliskiej odległości od okien budynku mieszkalnego znacznie obniży komfort życia jego mieszkańców. Trzeba dodać,że przepisy o drogach publicznych wymagają, aby budynki były usytuowane minimum 6 metrów od krawędzi jezdni drogi gminnej. Drogą gminną zgodnie z mpzp jest fragment gminnej działki drogowej nr 1620 przez którą planowany jest wjazd na teren nowego osiedla. Dodatkowo, mury nowych budynków stworzą ścianę od której będą odbijać się dźwięki dobiegające ze stoczni potęgując hałas. Podwórka przedwojennych budynków, które w tej chwili są chronione od hałasu będą na niego narażone – a to jedyne obszary, na których hałas przemysłowy jest mniej uciążliwy. Należy wspomnieć, że droga ma przebiegać bezpośrednio przy placu zabaw pobliskiego przedszkola “Jantarek” – jest to przestrzeń chroniona, która wymaga zapewnienia odpowiednich warunków dla rozwoju dzieci.

3. Układ drogowy w dzielnicy.
Rozpatrzenie uwagi dotyczącej układu drogowego przy ulicy Bosmańskiej jest dla Rady Dzielnicy Oksywie niezrozumiałe. Rozbudowa ulic Śmidowicza, Arciszewskich oraz Ronda Bitwy pod Oliwą w żaden sposób nie poprawi sytuacji drogowej na Oksywiu Górnym, gdyż wymienione ulice znajdują się na Oksywiu Dolnym.
Osobną kwestią jest to, że wymienione ulice nie mają możliwości rozbudowy, gdyż pas drogowy ograniczony jest z jednej strony budynkami,a z drugiej strony terenami zamkniętymi, kolejowymi, wojskowymi oraz cmentarzem. Rozbudowa ulicy Bosmańskiej wiązałaby się z koniecznością budowania murów oporowych przy skarpie i wycince lasu. Ulica Arciszewskich została rozbudowana w ramach rewitalizacji w maksymalny z możliwych sposób, a rozbudowa skrzyżowań Bosmańska-Dąbka-Dickmana miała na celu uspokojenie ruchu, a nie zwiększenie przepustowości pod kątem nowych osiedli i większej liczby pojazdów.
Na poniższej grafice przedstawiliśmy układ drogowy przy proponowanym obszarze pod zabudowę. Według informacji z Biura Planowania Przestrzennego umożliwia się stworzenie w tym miejscu ponad 1000 mieszkań, a co za tym idzie proporcjonalną ilość samochodów (załącznik nr 1). Na niebiesko zaznaczono drogi mające “pierwszeństwo” wjazdu na ronda w porannych godzinach szczytu (zakładając, że znaczna część mieszkańców wyjeżdża poza dzielnice). Osoby wjeżdżające na Rondo Nowotnego z rejonu “Nowej Zielonej” będą miały pierwszeństwo przed pozostałą częścią Oksywia Górnego. Następnie zwiększony ruch na ul. Bosmańskiej prawdopodobnie zakorkuje ulicę Benisławskiego, a korek zacznie tworzyć się przy nowo powstałym rondzie na ul. Unruga, gdyż tam pierwszeństwo wjazdu będzie od strony ul. Śmidowicza, a przy tej ulicy również planowana jest znaczna zabudowa.

Przedstawiona sytuacja spowoduje znacznie zwiększony ruch na ulicy płk. Dąbka, która jest wąska, pozbawiona poboczy, niekiedy z drzewami w skrajni. Ponownie zwracamy uwagę, że przy ulicy Dickamana znajduje się jednostka Państwowej Straży Pożarnej, która ma znaczne problemy z przejazdem w godzinach szczytu spowodowane brakiem możliwości utworzenia korytarzy życia na oksywskich ulicach.
Równolegle z planem na budowanie kolejnych osiedli, miasto nie przedstawia mieszkańcom planu na poprawę obsługi komunikacyjnej dzielnic północnych z innymi częściami naszego miasta. Nie trwają prace nad projektem połączenia kolejowego z Gdyni Głównej na północ. Projektowana Droga Czerwona nie uwzględnia rezerwy terenu dla połączenia kolejowego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego, a miasto nie wskazało działek pod lokalizację nowych przystanków i węzłów przesiadkowych P&R na Obłużu i Oksywiu. W dzielnicy rozwijają się Stocznia Wojenna, CTM i Akademia Marynarki Wojennej, działa port wojenny w randze NATO, a możliwość dojazdu do nich opiera się właściwie wyłącznie na ul. Śmidowicza oraz Bosmańskiej. Brak alternatywy powoduje, że w godzinach pracy do dzielnicy wjeżdża i zostaje kilka tysięcy samochodów. Stwarza to bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i ochrony w sytuacji zagrożenia.
4. Dostęp do placówek oświatowych oraz opieki nad dziećmi w żłobkach.
Ponawiamy uwagę dotyczącą dostępności do placówek oświatowych i żłobków z powodu braku odniesienia się do niej Prezydent Gdyni. Według zebranych danych (załącznik nr 2) na Oksywiu w roku 2023 oraz 2024 było kolejno 96 i 109 miejsc w przedszkolach publicznych. Liczba kandydatów (1 preferencja) w roku 2023 oraz 2024 to 115 oraz 132. Szkoła Podstawowa nr 33 nie pomieści większej liczby uczniów. Dzięki znacznemu wsparciu finansowym Rady Dzielnicy Oksywie, ogromnemu zaangażowaniu Radzie Rodziców oraz Dyrekcji i Grona Pedagogicznego i pracowników administracyjnych udało się rozwiązać problem z dwuzmianowością. Należy w tym punkcie dodać, że obecnie przy ulicy Zielonej powstają dwa wieżowce oraz wiele budynków mieszkalnych przy ulicy Dickmana. Pozostanie również teren pod zabudowę po “barakach” przy ulicy Dickmana oraz potencjalne 200 mieszkań przy ulicy Śmidowicza.
Dostępność miejsc w najbliższych żłobkach naszej dzielnicy przedstawiamy w tabeli poniżej.
2023 | 2024 | |||
Adres | liczba miejsc | liczba kandydatów | liczba miejsc | liczba kandydatów |
Porębskiego 23 | 88 | 125 | 88 | 105 |
Radtkego 21 | 110 | 248 | 110 | 191 |
Chylońska 237 | 85 | 142 | 85 | 164 |
Suma | 256 | 498 | 256 | 460 |
Na tej podstawie stwierdzamy, że w rejonie Gdyni północnej jest zbyt mało miejsc w publicznych żłobkach na obecnie istniejące potrzeby.
Oksywie wyróżnia duży zasób mieszkań należących do wojska, gdzie często następuje rotacja młodych rodzin. W proponowanym obszarze przy ul. Bosmańskiej miałyby powstać miejskie mieszkania na wynajem dla młodych ludzi zakładających rodziny. Umożliwienie wybudowania ogromnego osiedla spowoduje znaczne utrudnienia dostępności w placówkach oświatowych i żłobkach na terenie dzielnicy.
Na spotkaniu w dniu 6 marca br. z Wiceprezydentem Maciejem Zielonką i częścią Radnych Miasta, Radzie Dzielnicy Oksywie przekazano informację o możliwości nadbudowania o kolejny poziom Szkoły Podstawowej nr 33. Informację tę po weryfikacji w Urzędzie Miasta traktujemy jako nieprawdziwą (załącznik nr 3).
5. Zabytki w rejonie ulicy Śmidowicza.
W naszych uwagach do planu złożonych podczas pierwszego wyłożenia MPZP zwróciliśmy uwagę na dwa zabytkowe budynki przy ulicy Śmidowicza. Chodzi o budynek starej żwirowni oraz przedwojenny dom szachulcowy Śmidowicza 59A. W naszym odczuciu są to budynki, które wpisały się w historię naszej dzielnicy oraz miasta. To tu wydobywano żwir do budowy Gdyni oraz portu. Obecnie te obiekty są wskazane do ochrony w kategorii “C” lub wcale, co umożliwia ich wyburzenie i całkowite zatarcie dziedzictwa kulturowego oraz zacieranie historii powstawania Gdyni. Apelujemy, by Prezydent Miasta Gdyni wystąpiła do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o zwiększenie ochrony dawnej żwirowni w celu zachowania reliktu oraz wypracowania wspólnie z właścicielem planu rewitalizacji tych obiektów. Mieszkańcy Oksywia podczas konsultacji wskazali potrzebę powstania miejsca, w którym byłaby wyeksponowana historia naszej dzielnicy, a ten obiekt z pewnością byłby dobrym tłem do jej opowiadania.
6. Obszar poza granicą omawianego obszaru, a także tereny wyłączone
Na podstawie mapy większego fragmentu Oksywia zauważyć można, że dzielnica jest gęsto zabudowana z zieloną wyspą w postaci niewielkiego lasu. Należy podkreślić, że teren leśny przy ulicy Grudzińskiego jest obszarem zamkniętym w rozumieniu prawa geodezyjnego przez co miasto nie ma nad nim żadnej kontroli jeśli chodzi o zabudowania w tym obszarze. Dzielnice północne jako jedyny obszar Gdyni nie ma bezpośredniego połączenia z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym. Wspomniany fragment lasu chroni naszą dzielnicę tworząc naturalny ekran dźwiękochłonny obniżając dokuczliwość hałasu dobiegającego z terenów przemysłowych. Jest też domem dla dzikich zwierząt oraz obszarem naturalnej retencji. Dla mieszkańców Oksywia jest jedynym miejscem rekreacji dostępnym dla każdego. Intensywna zabudowa znacznie zmniejszy obszar parku leśnego, a spacerowanie przy nowym osiedlu nie będzie możliwością odetchnienia od oksywskich blokowisk. Mieszkańcy naszej dzielnicy zauważają potrzebę naturalnej polany – na wzór Polanki Redłowskiej oraz zwykłego lasu po którym można spacerować.

Warto wspomnieć, że oksywski las został zasadzony przez uczniów Szkoły Podstawowej z myślą o przyszłych pokoleniach oraz wzmocnieniu niestabilnych gruntów.
Od 1996 roku obszar zielony przy ul. Bosmańskiej jest systematycznie zmniejszany. Pomimo to, dalej las oraz polany stanowią walor dla mieszkańców naszej dzielnicy.
Rada Dzielnicy została wprowadzona w błąd odnośnie drzewostanu. W pierwszej kolejności, jesienią 2024 roku oraz w styczniu 2025 roku informowano nas, że są tam bezwartościowe samosiejki. Na spotkaniu 06 marca br. w Urzędzie Miasta poinformowano nas o wizji, która odbyła się dopiero 28 lutego 2025 roku przez Ogrodnika Miasta i Radnych Miasta – niestety Rada Dzielnicy Oksywie nie została poinformowana o przeprowadzeniu wizji co uniemożliwiło uczestnictwa w niej przedstawicieli Rady Dzielnicy. Na podstawie relacji z wizji Radni Dzielnicy zaczęli podejrzewać, że wspomniana wizja nie odbyła się na wszystkich terenach dotyczących terenów przy ul. Bosmańskiej. Potwierdzeniem na to jest odpowiedź na pismo od Ogrodnika Miasta (załącznik nr 4). Rada Dzielnicy zwróciła się z prośbą o stworzenie całościowej wizji lokalnej i przesłanie jej wyników do Rady. Czekamy na odpowiedź. Warto podkreślić, że mówimy o wizjach lokalnych, a nie o ekspertyzach, czy szczegółowych obserwacji.
7. Dzikie zwierzęta.
Domem dla dzikich zwierząt w naszej dzielnicy jest oksywski las, który sięga terenów od potencjalnej zabudowy na ul. Śmidowicza po tereny przy ulicy Bosmańskiej. Zauważamy, że siedliska tych zwierząt, w tym gatunków chronionych zmniejsza się z upływem lat. W przypadku zbyt małego siedliska te gatunki nie będą wstanie tutaj przetrwać.
Problemem całej dzielnicy jest obecność dużej liczby dzików w naszej dzielnicy. Niszczą one tereny zielone, a także stwarzają zagrożenie dla mieszkańców i ich domowych zwierząt. Zabierając kolejny obszar ich naturalnego środowiska zwiększymy ich liczbę na oksywskich ulicach.
8. Odprowadzanie wody deszczowej w dzielnicy.
Część dzielnicy jest regularnie podtapiana wodami deszczowymi m.in. ul. Śmidowicza czy Kępa Oksywska. Najniżej położone obszary nie mają sprawnej infrastruktury deszczowej i retencji. Zmniejszanie obszarów naturalnie wchłaniających wodę i gruntów przepuszczalnych w Górnym Oksywiu stanowi bezpośrednie zagrożenie zalewania Oksywia Dolnego i Kępy Oksywskiej. W analizie infrastruktury technicznej do MPZP wskazano konieczność rozbudowy sieci kanalizacji oraz jej odprowadzenie do basenu portowego. Istniejący zaledwie 200 m odcinek kanalizacji w ul. Śmidowicza jest bezodpływowy i wylewa nadmiar wód deszczowych na ulicę i posesje. Odprowadzenie wody do kanału portowego wymaga inwestowania na zamkniętych terenach wojskowych. Jednocześnie mieszkańcy są informowani, że miasto nie ma prawa ingerować w tereny zamknięte.
9. Odniesienie się do argumentów Radnych Miasta o potrzebie budowy mieszkań miejskich na wynajem.
Rada Dzielnicy nie neguje potrzeby budowy mieszkalnictwa miejskiego. Wybudowanie osiedla na ponad 1000 mieszkań na terenie przy ul. Bosmańskiej oraz 200 mieszkań przy ulicy Śmidowicza przy jednoczesnym zabudowywaniu innych terenów wprowadza znacznie więcej szkód niż korzyści dla naszej dzielnicy. Obawiamy się, że przez pogorszenie warunków jakości życia Oksywie nie będzie miejscem, gdzie warto zamieszkać. Chcemy podkreślić też fakt, że Radni Miasta na konsultacjach z mieszkańcami operują liczbami do 400 lub do 150 mieszkań, co jest sprzeczne z treścią projektu planu i nie poparte żadnym dokumentem. Padają również hasła, że żadna działka nie zostanie sprzedana oraz o dopracowanym już projekcie. Według informacji uzyskanej z Urzędu Miasta obecnie projekt jest w fazie badań. Zwróciliśmy się o przekazanie wyników i wszystkich szczegółów dotyczących tego tematu.
Jednym z argumentów za budową tego osiedla jest znaczny rozwój terenów stoczniowych, portowych, oraz Centrum Techniki Morskiej, które znajdują się w naszej dzielnicy. Analizując oferty pracy w wyżej wymienionych zakładach należy zauważyć, że poziom zarobków znacznie przekracza limit dochodów do mieszkań komunalnych/miejskich. W związku z tym większość osób, które miałby zamieszkać w tym rejonie pracy będzie szukać poza Oksywiem.
Często poruszanym przykładem przez Radnych Miasta są inne miasta takie jak Sopot, czy Włocławek, gdzie na budowę mieszkań na wynajem jest dofinansowanie w 90% z Banku Gospodarstwa Krajowego i wspomniane osiedla powstaną “prawie za darmo”. Jest to kolejna próba wprowadzenia mieszkańców i Radę Dzielnicy Oksywie w błąd, gdyż Sopot nie buduje mieszkań na wynajem, a dofinansowania w wspomnianych miastach wynosi 35% (większość projektów) albo 80% (Załącznik nr 5).
- Załącznik nr 1 – Mail od Biura Planowania Przestrzennego (część 1 / część 2)
- Załącznik nr 2 – Odpowiedź Wydziału Edukacji (część 1 / część 2 / część 3)
- Załącznik nr 3 – Odpowiedź Wydziały Budynków
- Załącznik nr 4 – Odpowiedź Ogrodnika
- Załącznik nr 5 – Odpowiedź z Sopotu
